Sunday, March 20, 2022

Sum'ah

Sum'ah

Pekerti mazmumah ialah pekerti tercela menurut pandangan akal dan syariat Islam. Pekerti tercela dalam bahasa Arab dikenali sebagai sifat-sifat mazmumah, ianya merupakan sifat-sifat yang bercanggah dengan ajaran al-Quran dan al-Sunnah. Sebarang sifat yang tergolong dalam kategori pekerti buruk amat dibenci dan dikeji dalam pandangan Islam. Antara sifat mazmumah adalah sum'ah. 


Secara etimologi sum’ah adalah sikap seorang Muslim yang membicarakan atau memberitahukan amalan solehnya kepada manusia lain agar dirinya mendapat kedudukan, penghargaan, atau pujian.


Maksud sum'ah adalah sama seperti riya' cuma bezanya, kalau riya' suka kepada amalan kebaikannya dilihat orang, manakala sum'ah pula adalah sifat suka kepada amalan kebaikannya didengar orang. Dan dia pula suka dengar pujian dari orang akan amalannya itu.


Sum'ah boleh difahami iaitu sifat atau sikap suka atau senang memperdengarkan amalan perbuatan yang ia lakukan agar mendapat sanjungan atau pujian. 


Sum’ah juga membawa maksud mengingatkan orang lain akan segala perbuatan baik yang pernah di buat agar diketahui orang lain. Harapannya setelah itu orang lain akan memuji, akan mendapatkan penilaian baik, penghargaan atau sebagainya.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا ۖ لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ


Maksudmya:"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya karena riya kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatupun dari apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir".   Al Baqarah ayat 264


Untuk mempamerkan amalan, seseorang itu tidak perlu berkata “aku ingin atau sedang pamer”, melainkan cukup dilihat dari cara berbicara, sikap, dan perbuatan. Contoh perbuatan sum'ah iaitu mengeraskan suara di saat membaca al-Quran agar orang lain mendengarkannya, dengan harapan supaya dipuji bahawa ia memiliki suara yang indah dan bacaan yang baik.


Seorang Muslim hendaknya berhati-hati dengan penyakit hati ini, kerana sum’ah akan merosakkan nilai amalan. Hal ini selaras dengan sabda Rasulullah,dari Basyir bin 'Aqrabah r. a, 


مَنْ قَامَ يَخْطُبُ لَا يَلْتَمِسُ بِهَا إِلَّا رِيَاءً وَسُمْعَةً أَوْقَفَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَوْقِفَ رِيَاءٍ وَسُمْعَةٍ


Maksudnya:""Barangsiapa yang berbicara dengan tujuan untuk riya dan sum'ah (diperdengarkan kepada orang lain) nescaya Allah 'Azza wa Jalla akan menempatkan dia di tempat orang-orang yang riya dan sum'ah (neraka). Ahmad(15493)


Dari Jundab r.a, bahawa Rasulullah bersabda, 


مَنْ سَمَّعَ سَمَّعَ اللَّهُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَالَ وَمَنْ يُشَاقِقْ يَشْقُقْ اللَّهُ عَلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ


Maksudnya:"Barangsiapa beramal kerana sum'ah (ingin didengar), maka Allah menjadikannya dikenal suka bersum'ah pada hari kiamat, dan barangsiapa menyusahkan (manusia), maka Allah juga akan menyusahkannya pada hari kiamat". Bukhari(6619)


Dari hadith di atas dapat difahami, bahawa setiap Muslim mestilah menjaga segala perilakunya agar amalan yang dikerjakan tidak sia-sia. Salah satu cara menjaga amal perbuatan adalah menjaga perkataan.


Allah Subhanahuwata'ala memuji hambanya yang soleh dalam surat Al Mukminum ayat 3,


وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ


Maksudnya:"Dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna. 


Banyak amal perbuatan yang akan menjadi sia-sia; Salah satu darinya adalah kerana sum’ah atau menyebut-nyebut amalan atau dalam bahasa sekarang mengiklankan amalan, sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala dalam surat Al Baqarah ayat 264, yang berbunyi:


يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا لَا تُبْطِلُوْا صَدَقٰتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْاَذٰىۙ كَالَّذِيْ يُنْفِقُ مَالَهٗ رِئَاۤءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَالْيَوْمِ الْاٰخِرِۗ فَمَثَلُهٗ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَاَصَابَهٗ وَابِلٌ فَتَرَكَهٗ صَلْدًا ۗ لَا يَقْدِرُوْنَ عَلٰى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُوْا ۗ وَاللّٰهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكٰفِرِيْنَ


Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu merosak sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan penerima), seperti orang yang menginfakkan hartanya karena ria (pamer) kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari akhir. Perumpamaannya (orang itu) seperti batu yang licin yang di atasnya ada debu, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, maka tinggallah batu itu licin lagi. Mereka tidak memperoleh sesuatu apa pun dari apa yang mereka kerjakan. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang kafir."


قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ الْبَجَلِيُّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ يُسَمِّعْ يُسَمِّعْ اللَّهُ بِهِ وَمَنْ يُرَاءِ يُرَاءِ اللَّهُ بِهِ


Maksudnya:"Abdurrahman Al Bajali berkata; Rasulullah ﷺ bersabda, "Barangsiapa yang beramal kerana sum'ah, maka Allah akan menjadikan amalannya itu sebagai amalan sum'ah. Dan barangsiapa yang berbuat kerana riya`, maka Allah akan menjadikan perbutan tersebut sebagai perbuatan riya`". Ahmad(18055)


Sum’ah adalah perbuatan yang tercela dan akan mendatangkan mudharat di akhirat. Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda kepada Muadz r.a,


ثُمَّ قَالَ أَلَا أُخْبِرُكَ بِرَأْسِ الْأَمْرِ كُلِّهِ وَعَمُودِهِ وَذِرْوَةِ سَنَامِهِ قُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ رَأْسُ الْأَمْرِ الْإِسْلَامُ وَعَمُودُهُ الصَّلَاةُ وَذِرْوَةُ سَنَامِهِ الْجِهَادُ ثُمَّ قَالَ أَلَا أُخْبِرُكَ بِمَلَاكِ ذَلِكَ كُلِّهِ قُلْتُ بَلَى يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَأَخَذَ بِلِسَانِهِ قَالَ كُفَّ عَلَيْكَ هَذَا فَقُلْتُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَإِنَّا لَمُؤَاخَذُونَ بِمَا نَتَكَلَّمُ بِهِ فَقَالَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ يَا مُعَاذُ وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ فِي النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ أَوْ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ


Maksudnya:"…..kemudian beliau bersabda, "Mahukah kamu aku tunjukkan pokok perkara agama, tiang dan puncaknya?" Aku menjawab, "Ya, wahai Rasulullah." Beliau bersabda, "Pokok dari perkara agama adalah Islam, tiangnya adalah solat, sedangkan puncaknya adalah jihad.' Kemudian beliau bersabda, "Mahukah kamu aku kabarkan dengan sesuatu yang menguatkan itu semua?" Aku menjawab; 'Ya, wahai Nabi Allah.' Lalu beliau memegang lisannya, dan bersabda, "'Tahanlah (lidah) mu ini." Aku bertanya; 'Wahai Nabi Allah, (Apakah) sungguh kita akan diazab disebabkan oleh perkataan yang kita ucapkan? ' Beliau menjawab; "(Celakalah kamu) ibumu kehilanganmu wahai Mu'adz, Tidaklah manusia itu disunggkurkan ke dalam neraka di atas muka atau hidung mereka melainkan karena hasil ucapan lisan mereka?". Ibnu Majah(3963)


Sebagai penutup; 

Suka dipuji, suka mendapat kedudukan dan suka apa yang ada pada manusia merupakan satu kemudaratan, menghilangkan kesalihan hati, tidak mendapat tawfiq di dunia, dan tidak mendapat kedudukan yang tinggi di akhirat, disamping mendapat seksa yang bersangatan dan kemurkaan dan kehinaan daripada Allah Subhanahuwata'ala. 

الزواجر عن اقتراف الكبائر - (1 / 63

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt. T.kasih Ustaz keterangan yg.amat jelas ...
    Kalau insan tu..faham dia tak akan menyusah manusia lain Dan Tak ego dgn jawatan yg ada padanya.Dan barang siapa yg menyusah (manusia)
    Maka Allah juga akan menyusahnya pd Hari kiamat Bukhari (6619).

    ReplyDelete

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...