Friday, May 29, 2020

Apakah ibu mertua tiri dikira sebagai mahram kepada menantu lelaki? Dan juga hukum hakam antara mereka berdua.

Apakah ibu mertua tiri dikira sebagai mahram kepada menantu lelaki? Dan juga hukum hakam antara mereka berdua.

Maksud Ibu mertua tiri adalah apabila bapa mertua ada isteri lain selain daripada ibu mertua (Ibu isteri), samaada dengan cara poligami atau bapa mertua kahwin baru setelah ibu mertuanya meninggal.

Ibu mertua tiri kepada menantu tidaklah dikira sebagai mahram. Atau dalam erti kata lain bahawa Ibu mertua tiri adalah ajnabi kepada menantu lelakinya.

Oleh kerana itu,menantu lelaki tidak boleh bersalaman dengan ibu mertua tiri tanpa berlapik begitu juga semua hukum-hakam dengan bukan mahram terpakai antara menantu dengan ibu mertua tiri.

Kata penulis kitab Asna al-Mathalib dalam feqh al-Syafi’eyyah:

وَعَوْرَةُ الْحُرَّةِ فِي الصَّلَاةِ وَعِنْدَ الْأَجْنَبِيِّ) وَلَوْ خَارِجَهَا (جَمِيعُ بَدَنِهَا إلَّا الْوَجْهَ، وَالْكَفَّيْنِ) ظَهْرًا وَبَطْنًا

Maksudnya: Aurat wanita yang merdeka di dalam solat dan juga di hadapan ajnabi (lelaki yang bukan mahram) demikian juga (aurat mereka) di luar solat adalah keseluruhan badan mereka melainkan muka dan dua tapak tangan zahir dan batin. Rujuk Asna al-Mathalib (1/176)

Hal ini berdasarkan firman Allah Subhanahuwata"ala:

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ

Maksudnya: “Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, bapa mereka, bapa mertua mereka, anak-anak mereka, anak-anak tiri mereka, saudara-saudara mereka, anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam.”
Surah al-Nur ayat  31.

Perkataan perhiasan di dalam ayat itu bermaksud tempat perhiasan tersebut, iaitu bahagian anggota atas pusat dan bawah lutut.”

Ini bererti wajib seorang perempuan itu menutup keseluruhan badannya kecuali muka dan dua tapak tangan di hadapan lelaki-lelaki bukan mahram dan tidak diwajibkan hal tersebut di hadapan mahram.

Manakala bagi lelaki pula, auratnya dengan perempuan bukan mahram adalah antara pusat hingga lutut. Tidak boleh untuk seorang perempuan itu melihat kepada aurat orang lelaki antara dua kawasan tersebut serta tidak boleh juga melihat kepada selain aurat lelaki tanpa sebarang sebab berdasarkan nas yang menyuruh supaya menundukkan pandangan kepada orang perempuan dan demikian juga orang lelaki.

Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda :

أما علمت أن الفخذ عورة ؟

“Apakah kamu tidak tahu bahwa sesungguhnya paha itu aurat ?” Riwayat Abu Dawud(4014) .Sahih.

Diriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam telah melalui Jarhad dalam keadaan paha Jarhad tersingkap ( kainya ). Maka Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda :

إن الفخذ عورة

Maksudnya'“Sesungguhnya paha itu aurat”. Riwayat Al-Tirmidzi (2793).Sahih

Seperti yang disebut didalam kitab al-Iqna, 

والعورة ما بين السرة والركبة، أما السرة والركبة فليسا من العورة وإن وجب ستر بعضهما لان ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب.

Maksudnya:"Aurat ialah apa yang ada antara pusat dan lutut. Adapun pusat dan lutut bukanlah aurat. Akan tetapi ia wajib ditutup sebahagiannya kerana apa-apa yang perkara wajib tidak menjadi sempurna melainkan dengannya, maka hal itu jua menjadi wajib". [Al-Iqna].

Ini juga berdasarkan qaedah fiqh: 

ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب

Maksudnya: "Jika suatu perkara yang wajib tidak sempurna melainkan dengan perkara yang lain, maka perkara yang lain itu turut menjadi wajib, Dalam kes ini, apa-apa di antara pusat dan lutut tidak akan sempurna melainkan jika pusat dan lutut turut ditutup. (Rujuk Al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 205)

Imam Al Qurthubi Rahimahullah berkata: 

أجمع المسلمون على أن السوأتين عورة من الرجل والمرأة، وأن المرأة كلها عورة، إلا وجهها ويديها فإنهم اختلفوا فيهما. وقال أكثر العلماء في الرجل: من سرته إلى ركبته عورة، لا يجوز أن ترى. 

Maksudnya:“Kaum muslimin telah ijma’ (sepakat) bahwa kemaluan adalah aurat wajib di tutup baik laki-laki dan wanita, dan wanita seluruh tubuhnya aurat kecuali wajah dan kedua telapak tangannya, mereka berselisih tentang wajah dan kedua telapak tangan itu. Kebanyakan ulama mengatakan bahawa aurat laki-laki adalah dari pusat ke lutut, dan tidak boleh terlihat.”

Imam Al Qurthubi, Jami’ Li Ahkam Al Qur’an, Juz. 12, Hal. 237,

Sebaliknya pula, Ibu mertua yang merupakan mahram kepada menantu adalah ibu kandung kepada isterinya. Sebagaimana yang dimaksudkan dari ayat berikut 

وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya: “Dan ibu-ibu isteri kamu,”
al-Nisa’ ayat ke-23 

Ayat yang lengkapnya berbunyi,

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا

Maksudnya:"Diharamkan atas kamu (mengawini) ibu-ibumu; anak-anakmu yang perempuan; saudara-saudaramu yang perempuan, saudara-saudara bapamu yang perempuan; saudara-saudara ibumu yang perempuan; anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang laki-laki; anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang perempuan; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sepersusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengawininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkawinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Al-Nisa ayat 23.






No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...